Zespół Szkół Elektronicznych i Licealnych

Menu okruszkowe

PRAWDA PIĘKNO DOBRO – ROZUMNE ŻYCIE

Główna treść artykułu

PRAWDA PIĘKNO DOBRO - ROZUMNE ŻYCIE

Projekt edukacyjny

 

„Myśleć to co prawdziwe, czuć to co piękne i kochać co dobre — w tym cel rozumnego życia”

Platon

20 października 2022 r. został zainaugurowany projekt edukacyjny pt. PRAWDA PIĘKNO DOBRO – ROZUMNE ŻYCIE. Tytuł i motto programu zaczerpnięto z sentencji Platona, która patronuje programowi  profilaktycznemu naszej szkoły. Intencją projektu edukacyjnego jest spojrzenie na tytułową prawdę, piękno, dobro z wielu perspektyw. Proponujemy całoroczne spotkania z różnych dziedzin, by przybliżyć wielowymiarowość rozumnego życia, opierającego się na uniwersalnych wartościach.

 

Zdarza się, że żyjąc w swoim świecie nie zastanawiamy się, jak myślą inni ludzie, jak rozumieją pewne słowa, jakimi kierują się wartościami? Wiedząc, że prawda, piękno, dobro mogą być różnie rozumiane i interpretowane zaprosiliśmy mądre głowy, by pomogły nam rozwiać wątpliwości. Zaproszeni goście: pani Katarzyna Michalczyk - wicedyrektor ds. wychowawczych i opiekuńczych, pani Katarzyna Jóźwik  - doktorantka historii, pan Paweł Kęska - teolog i historyk sztuki, pracujący jako dziennikarz,  odpowiedzieli na wiele zadanych pytań. Wśród nich najbardziej nurtowały nas zagadnienia -  Czy wszyscy rozumiemy słowo prawda w podobny sposób? Czy wszyscy myślimy tak samo, gdy nazywamy coś pięknym? Czy wszyscy jesteśmy tak samo dobrzy? Jak oceniłby zasadność naszej rozmowy Platon?  Spotkanie było bardzo owocne, o czym świadczyło skupienie zaproszonej młodzieży i przychylne komentarze.

16 listopada 2022 r. klasa 4 i wzięła udział w pierwszej odsłonie projektu edukacyjnego. Skupiliśmy się na PRAWDZIE. Materiałem, na którym pracowaliśmy była twórczość Krzysztofa Kieślowskiego. Przez 4 godziny poznaliśmy biografię i dorobek artystyczny reżysera. Obejrzeliśmy kilka filmów krótkometrażowych z „Gadającymi głowami” na czele. Poznaliśmy nurt „kina moralnego niepokoju” i obejrzeliśmy „Dekalog VIII”. Projekcja filmu okazała się świetnym punktem wyjścia do dyskusji na temat pojęcia prawdy, kłamstwa, winy w świecie głównych bohaterek. W trakcie prowadzonej rozmowy uwzględniliśmy wiele innych zagadnień - Kiedy poczucie winy staje się tzw. błogosławieństwem, otwierającym na potrzeby drugiego człowieka? Co jest większą wartością? pojedyncze życie małej dziewczynki czy życie idei lub grupy ludzi? Główna bohaterka często powtarza słowa „życie dziecka jest najważniejsze” – jak oceniacie te słowa? Czy zauważyliście scenę z ciągle osuwającym się obrazem, jakie może mieć znaczenie? Niektórzy mówią, że Kieślowski ukazał Boga w sposób metafizyczny– zgodzicie się z tą opinią? Jaki problem w trudnej relacji polsko – żydowskiej można odczytać w filmie? „Dekalog VIII” opiera się na sile dialogu, słowa - która rozmowa jest wg Was najważniejsza? Jakimi motywacjami kierowały się główne bohaterki w swoim życiu - w czasie teraźniejszym i w przeszłości? Jaki obraz miasta pokazał Kieślowski?
 
Klasa 4 i przyjęła „Dekalog VIII” bardzo dobrze, rozmowa na temat filmu (kontynuowana kolejnego dnia) dowodzi niesłabnącego kunsztu reżysera, uniwersalności tematu i potrzeby mądrej dyskusji.