Zespół Szkół Elektronicznych i Licealnych

Menu okruszkowe

Mobilność na Cyprze

Główna treść artykułu

Mobilność na Cyprze

W dniach 20-26.02.2022 uczniowie Zajączka wraz z nauczycielami zrealizowali kolejną mobilność w ramach projektu programu Erasmus+ „Maths and art walk together”.

 

W niedzielny poranek jedna uczennica i pięciu uczniów spotkało się z nauczycielami w hali odlotów na Okęciu, by rozpocząć swoją podróż na Cypr. Droga powietrzna trwała ok. 3 godzin, po których samolot szczęśliwie wylądował na lotnisku w Larnace. Na miejscu spotkaliśmy grupę włoską, która przyleciała w tym samym czasie. Z lotniska autokarem udaliśmy się do oddalonego o 50 km Limassol, gdzie uczniowie zostali odebrani przez goszczących ich rówieśników.

 

Poniedziałek był dniem zapoznania się grup i zajęć integracyjnych w goszczącej uczestników projektu IMS Private School. W przestronnej przeszklonej sali na 4 piętrze uczniowie zajęli się budową najwyższej i stabilnej konstrukcji z makaronu, pianek i taśmy klejącej a nauczyciele zwiedzili pozostałe piętra szkoły wraz z podziemiem, gdzie znajdowała się pracownia zajęć plastycznych. Po południu wszyscy wzięli udział w wycieczce do zamku w Limassol a potem we wspólnym obiedzie składającym się z tradycyjnych cypryjskich potraw.

 

Wieczorami uczniowie spędzali czas w gronie rówieśników w Limassol lub w Paphos, gdzie mieszkała część międzynarodowej grupy.

 

We wtorek zespoły z Katalonii, Włoch, Polski i Cypru przedstawiły swoje prezentacje, które przygotowały w ramach projektu w swoich macierzystych szkołach. Grupa polska przedstawiła dwie prezentacje o iluzji. Jedna dotyczyła rodzajów iluzji a druga rozwijała problem iluzji optycznej, którą opisano po wizycie w Muzeum Świat Iluzji w Warszawie i zilustrowano zdjęciami wykonanymi na miejscu przez uczestników. Zaprezentowaliśmy również film z mobilności w Neapolu wykonany przez jednego z naszych uczniów. Po południu odbyła się wycieczka do Muzeum Archeologicznego w Limassol, w którym zgromadzono przede wszystkim eksponaty ceramiczne od neolitu do czasów rzymskich.

 

Środa była dniem wycieczki do ruin zamku Kurion po drodze do Grobowców Królewskich znajdujących się na obrzeżach Paphos. Na miejscu obok największej i najlepiej zachowanej budowli antycznego miasta Kurion, czyli teatru rzymskiego, z widownią, która jest w stanie pomieścić 3,5 tys. widzów, uczniowie dostali karty pracy, które mieli uzupełnić podczas wycieczki. Zadania dotyczyły oczywiście relacji między matematyką a sztuką w obserwowanych obiektach.

 

W czwartek wszyscy pojechaliśmy na wycieczkę do położonej w górach malowniczej wioski Omodos. Słynie ona przede wszystkim z klasztoru Timiou Stavrou założonego w połowie XII wieku. W klasztorze tym w srebrnym relikwiarzu w kształcie krzyża przechowywana jest relikwia - kawałek liny, którą Chrystus miał być przywiązany do krzyża na Golgocie. Na placu przed klasztorem można było kupić słodkie cypryjskie prezenty oraz zwiedzić śliczne wąskie uliczki wijące się we wszystkie strony.

 

W tłusty czwartek, czyli cypryjskie Tsiknopempti, ludzie spotykają się w głównych punktach miejskich, w ogrodach, przed domami albo nawet wystawiają swoje grille na balkon. Przyrządzają jedzenie i przy dźwiękach tradycyjnej muzyki, w oparach dymu węgla drzewnego czy przypiekanego mięsa unoszących się w wieczornym powietrzu Limassol, wspólnie z przyjaciółmi i rodziną biesiadują oraz spożywają duże ilości potraw mięsnych, w ten sposób przygotowując się na 50 dni postu.

 

Ostatni dzień mobilności polegał na przygotowaniu we wcześniej stworzonych międzynarodowych grupach uczniowskich prezentacji opartej na treściach z uzupełnionych kart pracy i publicznym ich przedstawieniu. Nauczyciele następnie odbyli szkolenie dotyczące wykorzystania usługi Google Classroom w szkole bez papieru. Dużo czasu poświęciliśmy również kwestiom zarządzania projektem oraz omówiliśmy szczegółowo plany na najbliższe cztery miesiące. W sobotę pożegnaliśmy przyjaciół z Cypru, Włoch oraz Katalonii i udaliśmy się w podróż powrotną do Warszawy.

 

Zapraszamy do fotorelacji.

Fotorelacja