GODŁO POLSKI

AKTUALNOŚCI

Archiwum

8.11.2018

Relacja z wyjazdu w ramach projektu Mathbuster ("Pogromcy matematyki")

W dniach od 21 do 27 października 2018 roku uczniowie naszej szkoły razem z opiekunami panią Sylwią Chmiel i panem Dariuszem Rudzkim brali udział w pierwszym spotkaniu projektu Mathbuster („Pogromcy matematyki”) w szkole partnerskiej na Łotwie. Współpraca odbywała się między szkołami z pięciu krajów. Razem z naszą szkołą w projekcje uczestniczą szkoły z Francji, Włoch, Chorwacji i Łotwy.

Pierwszego dnia uczniowie w międzynarodowych grupach tworzyli infografiki na tematy dotyczące ekonomii, edukacji, sportu, klimatu i kultury. Zadaniem uczniów było umiejętne odnalezienie danych na wcześniej ustalone tematy w globalnej sieci Internet a następnie przedstawienie w postaci wizualizacji infograficznej. Prezentację wykonano przy użyciu popularnego narzędzia infogram.com Następnie została zorganizowana zabawa na orientację w terenie, wokół szkoły. Każdy z zespołów wykorzystując tablet zalogowany do serwisu „Action Bound” musiał przemierzać zakamarki szkoły rozwiązując kolejno napotykane zagadki.

Kolejnego dnia, na uniwersytecie w Rydze, uczniowie i nauczyciele wysłuchali wykładu dotyczącego coraz bardziej popularnego hasła jakim jest „sztuczna inteligencja”. Następnie wzmocnili swoją wiedzę na temat bezpiecznego Internetu oraz dowiedzieli się o działaniach łotewskiego instytutu CERT. Jednym z działań instytutu jest uświadamianie obywateli jak rozpoznawać fałszywe wiadomości przekazywane drogą e-mailową. Pod koniec drugiego dnia pobytu została zorganizowana wycieczka z przewodnikiem po Rydze. Chociaż padał deszcz wszyscy byli bardzo zainteresowani narracją pani przewodnik.

Trzeci dzień rozpoczął się od wykład poprowadzonego przez planistę i strateg z Partnerskiej Agencji Kreatywnej "The Weekend", pana Edgarsa Pētersonsa. Wykładowca wyjaśnił, dlaczego nie ma potrzeby zapamiętywania faktów teraz i w przyszłości, ale istnieje potrzeba kreatywności i niekonwencjonalnego myślenia. Prowadzący wykład podkreślił trendy rozwoju technologicznego dzisiaj i w niedalekiej przyszłości. Tego samego dnia, na wydziale Technologii Żywności Uniwersytetu w Jełgawie wszyscy zapoznali się z pracą uniwersytetu. Na pierwszych warsztatach poznali technologiczne możliwości oceny wartości odżywczej żywności. W drugim warsztacie mieli możliwość zidentyfikowania produktów za pomocą zapachu, aby zrozumieć w jaki sposób prowadzone są badania nad jakością produktu przy pomocy ludzkich zmysłów. Bardzo interesujące jest to, że wszystkie grupy rozpoznają zapach cytrynowy, zapach octu i zapach miętowy, ale nikt nie rozpoznał zapachu waniliowego. Wieczorem, wieńcząc pracowity dzień, uczniowie w międzynarodowych grupach poznawali historię i kulturę Jełgawy. Ponownie użyto tabletów i aplikacji „Action Bound”.

W czwartek uczniowie w międzynarodowych grupach symulowali założenie firmy. Na początek podzielili między sobą obowiązki. Mogli wybierać pośród takich profesji jak dyrektor produkcji, specjalista ds. Marketingu, księgowy czy logistyk. Każdorazowo mieli wytworzyć jeden z produktów (lekarstwa, klocki lub mydło). Uczestnicy zabawy mieli przeprowadzić symulację opierając się na zasadzie, że wszystko odbywa się jak w prawdziwym życiu. Symulowany rok mijał w 1 godzinę. Uczniowie wytwarzali produkty, sprzedawali je, otrzymywali pieniądze, kupowali surowce, podpisywali umowy i szacowali saldo końcowe. Uczestnicy gry wykorzystali nabytą wiedzę matematyczną, każdorazowo tworząc kalkulację finansową. Potrzebowali również wykorzystać wiedzę z zakresu chemii aby odczytać wzory chemiczne jak również wiedze z podstaw ekonomii aby sprawie zarządzać działaniem firmy. Choć była to zabawa to uczestnicy podeszli do swoich obowiązków z odpowiedzialnością. Interesujący był fakt, że żadna z grup nie zbankrutowała pomimo dużego prawdopodobieństwa fiaska 90% przedsiębiorstw po pierwszym roku działania na rynku. Pod koniec gry uczniowie oceniali korzyści wynikające z tak poprowadzonych warsztatów edukacyjnych. Oceniali samych siebie i przedstawiali wnioski dotyczące umiejętności prowadzenia własnego biznesu. Niektórzy zdali sobie sprawę z tego, że powinni uczyć się matematyki i przedmiotów ścisłych w szkole.

Ostatniego dnia pobytu na Łotwie uczniowie pracując w międzynarodowych grupach zaczęli tworzyć grę będącą ostatecznym wynikiem projektu wykonanym przez uczniów. Oczywistą sprawą stała się rola powiązania z grą wykonywanych przez uczniów ich przyszłych zawodów oraz udział takich przedmiotów jak matematyka oraz nauki ścisłe. Na początku zostały przedstawione różne pomysły na gry. Uczniowie zaproponowali ogólne cele i zasady gry oraz zaprezentowali pomysły na grę opracowane przez nich w grupach. Nauczyciele w tym czasie pracowali nad arkuszem roboczym. Ideą arkuszy roboczych jest, że uczniowie wyobrażają sobie siebie jako pracowników jednego zawodu i rozwiązują problemy matematyczne, fizyczne, ekonomiczne czy też chemiczne. Pracując w międzynarodowej grupie, nauczyciele stworzyli pierwszy przykład oparty o pracę ekonomisty z typowymi problemami z którymi ma się do czynienia w tym zawodzie. Przed pożegnaniem się pracownicy szkoły Kalnciems zaprezentowali swoje ekologiczne podejście w szkole. Wszyscy goście zostali zaangażowani w ekologiczne działania. Uczniowie przedstawili swoje pomysły na temat zmniejszenia ilości odpadów w gospodarstwie domowym, dowiedzieli się o zwierzętach, owadach i roślinach z roku 2018 na Łotwie. Następnie wypełnili arkusz roboczy o drzewach i zwierzętach w lasach na Łotwie. Pod koniec nauczyciele i uczniowie mieli okazję tworzyć ekologiczne produkty.

 

MENU PODMIOTOWE

MENU PRZEDMIOTOWE

INFORMACJE INNE

OGŁOSZENIA